poniedziałek, 14 marca 2011

Joga w czasie ciąży - wskazówki ogólne

Wykonywanie odpowiednio dobranych asan w czasie ciąży może znacząco wpłynąć na polepszenie samopoczucia głównie poprzez poprawę krążenia krwi, dotlenienie, wzmocnienie mięśni miednicy, uelastycznienie bioder, wzmocnienie kręgosłupa i pozytywny wpływ relaksacji. Osoby, które postanawiają rozpocząć ćwiczenia jogi dopiero w ciąży, powinny jednak mieć na uwadze fakt, że wbrew obiegowej opinii zajęcia jogi (nawet te dla początkujących) wymagają sporego wysiłku. Dlatego też najlepszym rozwiązaniem w tym okresie (szczególnie dla tych pań, które nigdy wcześniej nie praktykowały jogi) jest wybór zajęć specjalnie dedykowanych kobietom w ciąży. Jeśli takie zajęcia jogi nie są dostępne, to moim zdaniem dużo korzystniejsze (w przypadku osób, które wcześniej nie miały nic wspólnego z jogą) będzie skorzystanie ze zwykłej gimnastyki w stylu "aktywna Mama", która często opiera się na łagodnych ćwiczeniach nawiązujących do jogi. Jeżeli jednak naprawdę nie ma możliwości  wzięcia udziału w ćwiczeniach przeznaczonych dla pań w ciąży lub też jeśli już jakiś czas praktykujemy jogę i chcemy kontynuować zajęcia z grupą ogólną to koniecznie należy pamiętać o następujących zasadach:
1. W czasie ciąży zawsze przed wyborem jakiejkolwiek formy ruchu konsultujemy się z lekarzem!
2. Nie forsujemy się i rezygnujemy z przekraczania swoich granic - ćwiczymy tylko na miarę swoich możliwości.
3. Nie wchodzimy w trudne pozycje, mocne skręty, nie przeciążamy mięśni brzucha (pilnujemy, żeby brzuch był rozluźniony, nie ściskamy go, nie wciągamy itp.), nie wykonujemy skoków podczas przejść pomiędzy pozycjami.
4. Nie doprowadzamy do sytuacji, w której wstrzymujemy oddech (żeby np. wytrwać w pozycji - dotyczy to wszystkich, ale szczególnie pań w ciąży)
5. Jeśli jakakolwiek asana powoduje dyskomfort lub napięcie, to albo modyfikujemy ją przez wykorzystanie pomocy (klocków, pasków itd.), albo zupełnie z niej rezygnujemy.
6. Krócej trwamy w pozycjach, robimy częstsze przerwy na odpoczynek.
7. Uważamy, żeby nie dać się ponieść atmosferze grupy - w przypadku ciąży bardziej niż zazwyczaj pilnujemy, aby na siłę nie starać się utrzymać np. tempa grupy lub za wszelką cenę zrobić czegoś, co robią inni.
8. Ćwiczymy uważnie - obserwujemy swoje reakcje i słuchamy intuicji - jeśli w jakimkolwiek momencie czujemy, że coś jest akurat dla nas niewskazane, to nie robimy tego -  nawet jeśli instruktor mówi nam, że takie a takie ćwiczenie jest doskonałe na okres ciąży.
9. Korzystamy z relaksu na końcu zajęć.

W kolejnych wpisach postaram się zebrać dostępne mi informację na temat asan odpowiednich na każdy okres ciąży. Tymczasem poniżej asany szczególnie korzystnie wpływające na organizm w czasie całej ciąży :

baddha konasana
supta baddha konasana

upavistha konasana

dandasana z rękami podpartymi o podłogę
janu shirshasana z użyciem paska
paścimottanasana z użyciem paska a w późniejszych etapach z użyciem siedziska krzesła jako podparcia

Mam nadzieję, że w dobie internetu nie będzie problemu z rozszyfrowaniem nazw:-) Trzymam kciuki za wszystkich nowych Przybyszów, którzy siedzą w brzuchu i dobrze się tam bawią oraz za ich dzielne przyszłe Mamy.

1 komentarz:

  1. Mam pytanie nie związane z tym wpisem, tylko z sobotnimi warsztatami. Jestem ciekawa, jakie są opinie przedstawicieli tzw. "zachodniej" jogi na tematy takie jak czakry, przepływ energii, czy bardzo tajemnicze, ale szeroko komentowane w internecie zjawisko budzenia się kundalini:) Mogłabyś napisać coś na ten temat? Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń