niedziela, 6 lutego 2011

"Tao medytacji. Zajęcia dla początkujących", Jack Kornfield

Wszystkim, którzy prosili o rekomendację literatury dotyczącej medytacji, proponuję lekturę wyżej wymienionej książki. Myślę, że z kilku ważnych powodów jest to pozycja godna polecenia. Po pierwsze autorowi udało się w naprawdę bardzo przystępny i zwięzły sposób opisać istotę medytacji z całą jej genialną prostotą. Po drugie prezentowana technika medytacyjna nie wymaga przynależności do żadnej konkretnej religii i może ją praktykować absolutnie każdy. Po trzecie autor w poszczególnych rozdziałach podaje zrozumiałe instrukcje, które każdy może samodzielnie wypróbować, a do książki dodatkowo dołączona jest płyta CD z nagraniami autentycznych sesji medytacyjnych. Po czwarte Jack Kornfield to osoba o niezwykłej wiedzy, doświadczeniu i życiorysie (doktor psychologii klinicznej, który przez kilka lat wiódł życie mnicha w Tajlandii; jeden z największych propagatorów buddyzmu na zachodzie; zajmuje się pracą naukową; ma żonę i córkę - co z wielu powodów nie pozostaje bez znaczenia). Po piąte książka dotyka nie tylko indywidualnych aspektów medytacji, ale także społeczne, co jest bardzo istotne - myślę, że rozwój (fizyczny, intelektualny czy duchowy), który nie prowadzi do integracji ze zwykłym życiem oraz nie wnosi w nie czegoś pozytywnego jest sztuką dla sztuki. Po szóste cena książki jest przystępna. I po siódme wersja polska ukazała się w miłym dla oka zielonym druku:-) Dla orientacji spis treści:

Starożytna sztuka medytacji
Po co medytować?
Korzyści płynące z praktyk medytacyjnych
Medytacja 1.: Kontaktowanie się z oddechem
Medytacja 2.: Praca z odczuciami płynącymi z ciała
Medytacja 3.: Praca z uczuciami i emocjami
Medytacja 4.: Obserwowanie myśli
Medytacja 5.: Medytacja przebaczenia
Medytacja 6.: Medytacja kochającej życzliwości
Medytacja 7.: Medytacja jedzenia
Medytacja 8.: Medytacja chodzenia
Medytacja a odpowiedzialność społeczna
Jak kultywować codzienną praktykę medytacyjną

Rozdział poświęcony korzyściom płynącym z medytacji rozpoczyna się następująco:
"Jednym z najpiękniejszych wizerunków medytacji, jaki kiedykolwiek widziałem, jest plakat uśmiechającego się Swami Satchidinanda, który był wielkim hinduskim nauczycielem jogi. Na plakacie Swami jest przepasany niewielką pomarańczową przepaską biodrową, nosi długą, falistą brodę i stoi, balansując na jednej nodze w klasycznej pozycji z jogi, na desce surfingowej ślizgającej się po wielkiej fali! Pod spodem widnieje napis: >Nie możesz zatrzymać fal, lecz możesz nauczyć się surfować<". 

I taka właśnie jest istota technik medytacyjnych prezentowanych przez autora - nie można zatrzymać fal w postaci niespodziewanych zdarzeń, nachodzących nas emocji i bodźców, ale dzięki uważności można nauczyć się spokojnego i bardziej precyzyjnego reagowania na nie.















"Tao medytacji. Zajęcia dla początkujących", Jack Kornfield, Wydawnictwo Helion, 2008.

Ps. Osobom, które poszukują sposobności do medytacji w tradycji:
- chrześcijańskiej polecam stronę "Światowej Wspólnoty Medytacji Chrześcijańskiej" www.wccm.pl oraz Opactwa Benedyktynów www.lubin.benedyktyni.pl (literatura na podanych stronach)
- zen - książkę Suzuki Roshi "Zen - umysł początkującego"
- buddyzmu tybetańskiego - książkę Tarthanga Tulku "Gest równowagi"
- hinduskiej - książkę Ramana Maharishi "Nauki duchowe"
- islamskiej - książkę Idries Shah "Droga Sufich"

2 komentarze:

  1. A co myslisz o medytacji z mantrą? Do mnie to jakoś za bardzo nie przemawia... Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiele technik medytacyjnych (tych osadzonych w kontekście religijnym i świeckim)jest opartych o mantrę (czasem jest to po prostu inaczej nazwane - np. Benedyktyni medytują "ze słowem", co właściwie jest tym samym, co mantra - z tym, że powtarzają dane słowo w myślach a nie na głos). Myślę, że najważniejsze to znaleźć po prostu technikę, która jest dla danej osoby (w danym położeniu kulturowym, społecznym, emocjonalnym itd.) najodpowiedniejsza. Pozdrawiam:-)

    OdpowiedzUsuń